Testarea unei baterii auto in conditii ideale

0 Shares
0
0
0

Testarea unei baterii auto in conditii idealeIn ultimii 20 de ani, testarea bateriilor a ramas in urma, in comparatie cu celelalte tehnologii. Pentru baterie Skoda Octavia 1.9 tdi, intra pe bateriiautoacasa.ro.

Motivul: bateria este un obiect foarte dificil de testat, trebuind sa ii aplici o incarcare completa pentru acest lucru, urmata de o descarcare si o reincarcare.

Bateriile putem spune, se comporta intr-un fel ca si noi, oamenii. Inca nu stim de ce performam mai bine in unele zile, decat in altele. Cam acelasi este comportamentul general si in cazul bateriilor.

Chiar si prin folosirea sau aplicarea unei incarcari profesionale, in mediul de laborator, dar si descarcari si reincarcari asistate de echipament profesional, bateriile cu acid produc fluctuatii insemnate, in masuratorile repetitive.

Pentru a demonstra aceste variatii, Cadex a testat 91 de baterii pentru automobil, pe diferite niveluri de performanta. Prima data au fost pregatite bateriile, printr-o incarcare completa de 100%, urmata de o perioada de “odihna” de 24 h.

Dupa aceasta perioada, s-a trecut la masurarea capacitatii, aplicandu-se o descarcare de 25A pentru un cell de baterie de 10.50V sau 1.75V. Aceasta procedura a fost repetata a doua oara si capacitatile rezultate au variat, fiind diferite intre ele. Variatiile au fost de +/- 15% la o incarcare full.

Unele baterii conform masuratorilor, au fost incarcate mai bine la a doua sesiune de incarcare. Altele, au fost incarcate mai slab.

Inca de la inceputuri, testerele de load (de incarcare) au constituit metoda standard de a testa bateriile masinilor. In 1992 a aparut AC Conductance, o metoda care a simplificat cu mult testarea acestor baterii pentru automobile.

Acum, se experimenteaza cu impedanta electro-chimica multi-model (EIS), intr-o versiune portabila, la un pret pe care si-l pot permite majoritatea dintre noi.

A pune un diagnostic rapid unei baterii care da semne de defectiune, este destul de dificil. Multe dintre tester-ele pentru baterii care se folosesc in momentul de fata, calculeaza “la rece” amperii de incarcare (CCA) si masuratorile de voltaj.

Capacitatea, este cea mai importanta masuratoare ce se poate aplica unei baterii, dar nu este disponibila aici. In timp ce a masura CCA-ul singur este destul de simplu, masurarea capacitatii totale este un proces complex si instrumentele ce ofera aceasta posibilitate sunt foarte scumpe.

Acestea pot fi achizitionate in general de catre marile service-uri auto, dar pentru utilizatorul comun, sunt extrem de scumpe. Un battery-tester foarte bun si anume Spectro CA-12 de la Cadex Electronics, este primul dintr-o serie de testere pentru baterii, ce sunt capabile sa masoare si capacitatea, CCA-ul si starea incarcarii (SoC) intr-un singur test, non-invaziv. Suna bine, nu-i asa?

Aceasta tehnologie este bazata pe impedanta electro-chimica multi-model (EIS). Sistemul injecteaza 24 de frecvente de excitatie, cuprinse intre 20 si 2000 de hertzi. Semnalele sinusoidale sunt regulate la o valoare de 10mV per celula (cell) pentru a se putea incadra in voltajul bateriei determinat de acid.

Acest proces sau metoda, asigura niste masuratori stabile pentru bateriile de mici dimensiuni, dar si pentru cele de dimensiuni mai mari. La final, un algoritm special analizeaza datele si rezultatele finale sunt afisate in capacitate, adica CCA – starea de incarcare (state of charge).

0 Shares
You May Also Like