ISO este acronimul pentru Organizatia Internationala pentru Standardizare si este cel mai mare dezvoltator de standarde internationale de calitate din sectorul privat. Scopul este de a ajuta intreprinderile sa stabileasca o serie de practici de management al calitatii care sunt comune la nivel global. Exista multe soiuri de standarde de management ISO. Cele mai populare sunt:
ISO 9001: cel mai cunoscut
ISO 9001 este definit ca standardul recunoscut la nivel international pentru sistemele de management al calitatii (SMC). Pentru companii, este foarte interesant sa aveti o certificare de calitate ISO 9001. Aceasta inseamna ca aceasta companie a atins un nivel de activitate astfel incat sa aiba un impact pozitiv asupra productivitatii proceselor sale, a calitatii produselor si, in consecinta, a satisfactiei clientilor.
ISO 9001 este cel mai utilizat standard ISO din lume, cu peste 1 milion de certificate, emise in peste 178 de tari. Lucrul interesant despre acest standard este ca ofera un “cadru” si un set de principii pentru a asigura managementul calitatii in cadrul companiei. Aceste principii acopera practic totul: controlul proceselor… Standardul ISO 9001 serveste pentru a arata clientilor unei companii ca ii pasa, astfel incat produsele sau serviciile sale sa fie cele mai bune posibile.
Un alt avantaj al acestui standard este ca, fiind un cadru, permite o mai mare flexibilitate atunci cand il aplica, indiferent de sectorul in care organizatia isi dezvolta activitatea. Standardul verifica daca fabricarea produsului sau prestarea serviciului a fost executata pentru a oferi un rezultat de inalta calitate consumatorului final.
Ce standarde trebuie respectate?
Procesul este de asa natura incat: atunci cand o intreprindere considera ca ar putea fi eligibila pentru a primi certificarea calitatii, aceasta angajeaza un auditor independent (care poate acorda o astfel de certificare) pentru a verifica daca standardele necesare sunt indeplinite in compania solicitanta.
In cazul in care auditorul constata ca, intr-adevar, recunoaste aceasta activitate ca fiind conforma cu ISO 9001. Pentru marea majoritate a intreprinderilor, obtinerea acestei calificari este o poarta catre noi oportunitati de afaceri.
Standardul ISO 9001 este structurat in cateva principii generale. Nu este vorba despre a face exact asa cum indica cerintele (in acest sens, este flexibil). Auditul are scopul de a verifica daca societatea lucreaza in jurul lor (cu adaptarile sale logice in functie de caracteristicile companiei, pietei, sectorului, concurentei…)
Cele cateva principii sunt urmatoarele:
- – Orientare catre client
Nu spunem nimic nou cu acest prim punct. Orice companie trebuie sa se concentreze pe satisfacerea clientului, pentru ca aceasta este axa activitatii sale. Este esential sa o intelegem, sa-i intelegem nevoile si, pe cat posibil, sa anticipam cerintele sale viitoare. Inutil sa spunem, este esential sa le indeplinim asteptarile (si, daca este posibil, sa le depasim).
Beneficiile sunt clare: certificare iso 9001.
- Printr-un raspuns adecvat, vom obtine mai mult de la client. Iar daca ne concentram pe profil, iti vom putea oferi un raspuns mai rapid.
- Creste eficienta organizatiei si a resurselor sale (si creste satisfactia clientilor).
- Construieste loialitatea clientilor si a marcii.
Cum functioneaza ISO?
Organizatia care este cunoscuta astazi ca ISO a inceput in 1926 sub numele de Federatia Internationala a Asociatiilor Nationale de Standardizare ( ISA ), care sa concentrat in primul rand pe inginerie mecanica. ISA a fost suspendata in 1942 in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial , dar, dupa razboi, ISA a fost abordata de recent formatul Comitetului de Coordonare a Standardelor Natiunilor Unite (UNSCC) cu o propunere de a forma un nou organism de standardizare globala. In octombrie 1946, delegatii ISA si UNSCC din 25 de tari s-au intalnit la Londra si au convenit sa isi uneasca fortele pentru a crea Organizatia Internationala pentru Standardizare. Organizatia si-a inceput oficial activitatea in 23 februarie 1947.
ISO este o organizatie voluntara ai carei membri sunt autoritati recunoscute in materie de standarde, fiecare reprezentand o tara. Membrii se reunesc anual la o Adunare Generala pentru a discuta obiectivele strategice ale ISO.
Organizatia este coordonata de un secretariat central cu sediul la Geneva. Un consiliu cu membri rotativi de 20 de organisme membre ofera indrumare si guvernare, inclusiv stabilirea bugetului anual al secretariatului central. Consiliul de management tehnic este responsabil pentru peste 250 de comitete tehnice , care dezvolta standardele ISO.
ISO are un comitet tehnic comun (JTC) cu Comisia Electrotehnica Internationala (IEC) pentru a dezvolta standarde referitoare la tehnologia informatiei (IT). Cunoscut sub numele de JTC 1 si intitulat „Tehnologia informatiei”, a fost creat in 1987 si misiunea sa este „de a dezvolta standarde la nivel mondial pentru Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor (TIC) pentru aplicatii de afaceri si consumatori”.
Anterior a existat si un JTC 2 care a fost creat in 2009 pentru un proiect comun de stabilire a terminologiei comune pentru „standardizarea in domeniul eficientei energetice si al surselor regenerabile de energie”. Mai tarziu a fost desfiintata.