Daca este adevarat ca realizarea unui motor turbo are costuri mai mari decat motoarele traditionale, chiar daca aceste costuri s-au redus considerabil in ultimii ani, precum si costurile de management si intretinere sunt mai mari, turbo este in esenta un motor foarte ieftin. In loc sa consume mai mult, motorul turbo foloseste gaze de esapament destinate sa fie risipite prin supraalimentarea motorului.
De-a lungul anilor, noile brevete, common rail de exemplu, au facut motoarele turbo si mai economice si mai performante. Dar odata cu aparitia masinilor hibride este un fapt ca epoca turbinelor va fi din ce in ce mai destinata fabricilor industriale mari sau motoarelor de nave. Vezi aici detalii pentru reconditionari turbo.
Principiul de functionare al turbosuflantelor
Turbina intra in functiune datorita gazelor de evacuare, in timp ce compresorul este activat prin aspirarea aerului care urmeaza sa fie comprimat. Compresorul permite cresterea presiunii aerului in admisie si implementarea jetului catre camerele de ardere.
Ce face turbosuflanta?
Turbosuflanta recupereaza o parte din energia din gazele de esapament si o foloseste pentru a supraalimenta motorul. Prin cresterea masei de aer trimisa in camerele de ardere, imbunatateste semnificativ cuplul si puterea motorului, fara a necesita o crestere a deplasarii.
Cum functioneaza o turbina de masina?
Functionarea acestuia este simpla: odata depasite limitele stabilite in faza de proiectare, excesul de presiune invinge rezistenta unui arc plasat in interiorul supapei, deturnand gazele de esapament spre exterior, permitand compresorului sa incetineasca, reducand consecinta supraalimentarii.
Cand intra in functiune turbina?
Cand jetul de aer ajunge in camerele de ardere, se activeaza turbina care incepe sa se roteasca pentru a putea pune la dispozitie rotorului compresorului o anumita cantitate de energie, „preluand-o” din gazele de esapament.
Ce se intampla cand turbina masinii se defecteaza?
In general, putem spune ca printre simptomele spargerii sau in orice caz a defectiunii turbinei se numara pierderea uleiului si prezenta acestuia excesiv in conductele de aer si in intercooler.
Cate rotatii pe minut face un turbo?
Rotoarele turbosuflantelor moderne pot atinge peste 180.000 de rotatii pe minut.
Cat dureaza o turbina?
Cat dureaza o turbina? In teorie, o turbina ar trebui sa dureze foarte mult timp, chiar si pentru o mare parte a vietii unei masini. Se estimeaza ca primele semne de uzura ar trebui resimtite pe la 150-200 de mii de kilometri, ceea ce nu inseamna ca turbina trebuie deja schimbata.
Cat costa o turbina de masina?
O turbosuflanta nou costa cel putin 2500 de lei. De cele mai multe ori, preturile incep de la 3500 de lei. In functie de modelul masinii.
Unde este conectata turbina?
Turbosuflanta este de obicei amplasata pe galeria de admisie; este formata dintr-o roata de turbina, care este antrenata de gazele de esapament si este situata in interiorul unui element „spiral”, si o roata de compresor, legata de turbina printr-un mic arbore.
Care sunt principalele componente ale unui turbocompresor cu gaze de esapament si cum functioneaza?
Turbosuflanta este compusa din doua elemente, turbina si compresorul, echipate cu palete si legate intre ele. Turbina intra in functiune datorita gazelor de evacuare, in timp ce compresorul este activat prin aspirarea aerului care urmeaza sa fie comprimat.