3 pasi strict necesari pentru promovarea unui artist plastic

Share Button

Multi dintre artisti nu sunt prea preocupati sa-si arate lucrarile altfel decat in cadrul unei expozitii sau in evenimente dedicate artelor. Sau desi sunt creativi, artistii plastici nu-si fac si o imagine care sa poata atrage atentia pubicului larg asupra operei lor. Nu considera necesar sa isi aduca arta in calea celor care nu pot intelege actul lor artistic, mai ales in ideea ca arta contemporana nu este accesibila oricui.

Totusi, chiar si primii mari avangardisti, precum Picasso, Dali, dadaistii si multi alti artisti care au depasit granitele artei traditionale au reusit sa-si impuna stilul si sa atraga atentia tuturor datorita unor solutii de promovare.

Regasim numele marilor artisti de la inceputul secolului XX in reviste, semnand manifeste, publicand desene sau punandu-si arta in folosul unor scopuri sociale, militand astfel pentru idei sau drepturi.

Expozitii si evenimente

A face arta implica niste costuri destul de mari, materialele fiind scumpe, realizarea unei lucrari de arta necesitand timp – uneori indelungat, ceea ce implica fixarea unui pret destul de mare pentru o piesa de arta.

Doar artistii care au deja un nume cunoscut publicului avizat sau chiar publicului larg pot trai bine facand numai arta. Acesta este unul dintre motivele pentru care artistii au ca public tinta persoane care castiga bine, mai ales ca aceia care nu au o educatie si o cultura formata nu vor cheltui un ban pentru arta, darmite bani multi.

De aceea, este absolut necesar ca institutiile statului sau fonduri ale O.N.G.-urilor sa fie puse in serviciul artistilor, pentru a-i ajuta macar sa fie vazuti de lume prin intermediul unor evenimente, personale sau de grup, tematice sau ca urmare a unor tabere etc.

Daca organizarea unei expozitii nu este sustinuta financiar de sponsori sau prin intermediul unei finantari, artistul trebuie sa aiba in vedere in ce masura vanzarea lucrarilor sale va acoperi costurile, dat fiind ca inchirierea unui spatiu este scumpa, mai ales in zone centrale, cataloagele – print color de calitate – si alte materiale de promovare, de asemenea, costa mult, iar cheltuielile de protocol sau alte costuri de multe ori nici nu mai sunt puse la socoteala.

Promovarea prin intermediul mass-media, inclusiv a noilor media

O expozitie personala sau chiar si participarea la alte evenimente colective conteaza pentru activitatea unui artist, inclusiv pentru acceptarea in Uniunea Artistilor Plastici in cazul artistilor tineri, pentru obtinerea unor finantari sau invitatii la mari expozitii sau festivaluri.

Toate acestea aduc implicit si mediatizarea artistului, asadar o vizibilitate mai buna a imaginii personalitatii si operei acestuia.

Un website personal este o investitie necesara pentru un artist plastic, fie doreste sa vanda lucrarile de arta prin intermediul acestuia, fie este doar un site de prezentare. De asemenea, o pagina pe Facebook este deja o necesitate si in lumea artelor, unde sa fie postate cat se poate de frecvent lucrari, dar si idei sau simple pareri despre sferele de interes personale sau artistice.

Prezenta artei in galerii

Diferenta dintre lumea artei din România si atmosfera artistica din Occident este destul de mare. Realitatea economica se reflecta si in acest domeniu, la noi fiind mai reduse posibilitatile de a scoate arta in lume, in plus, sustinerea financiara a culturii in Occident determina o efervescenta a ideilor si a exprimarilor mai constanta, iar tonurile in arte sunt  date din capitalele consacrate ale acestei lumi.

In Occident, a avea o galerie – mica sau mare – este o normalitate pentru un artist sau pentru un grup de artisti, de obicei profilati pe specializari artistice sau avand stiluri asemanatoare. In Romania, a deschide o galerie sau a face curatoriat este un lux, care implica eforturi mari.

Totusi, asocieri de artisti si de oameni de cultura au reusit sa faca proiecte de succes, cu suportul sau nu din partea institutiilor statului, un astfel de exemplu fiind Fabrica de Pensule din Cluj, unde – pe langa galerii si ateliere de arte plastice – publicul este atras prin tot felul de evenimente care tin de alte arte – muzica, dans, teatru si asa mai departe.

Daca iti place arata si altora!


'3 pasi strict necesari pentru promovarea unui artist plastic' has no comments

Be the first to comment this post!

Would you like to share your thoughts?

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.